Sosiale Medier


Hvilke plattform burde du bruke?

Målgrupper, innhold og «tone of voice» på sosiale medier kan variere fra plattform til plattform og bedrift til bedrift. 

Det er viktig å huske på at de målgruppene som blir listet opp her er generelle, og at målgruppene for hver bedrift kan variere avhengig av bransje og merkevare. Derfor er det viktig å gjøre undersøkelser og analyse for å forstå din spesifikke målgruppe og tilpasse din strategi deretter. For å gjøre egne analyser kan Ipsos.no brukes, samt søk i sosiale medier og se hva konkurrentene gjør. Det kan også være effektivt å teste de forskjellige mediene, for å se hvor det ligger størst engasjement.

En annen faktor som kan ligge til grunne er hvor i kundereisen du ønsker å nå ut til kunden din. Da gjelder det å kjenne målgruppen og hva de ønsker å se på de forskjellige plattformene.

Det kan være hensiktsmessig å variere «tone of voice» og innhold til den plattformen du skal lage innhold til. Det vil si at du ikke deler akkurat det samme innholdet på de forskjellige plattformene. 

Facebook

Største målgruppe: Personer i aldersgruppen 25-34 år

Andre store målgrupper: Personer i aldersgruppen 18-24 år og 35-44 år

Budskap: Bruk bilder og videoer for å øke engasjementet. Del innhold som er relevant for dine følgere, som kan inkludere nyheter om bransjen din, produkt- eller tjenestetilbud, og spennende arrangementer.

Tone of voice: Vennlig og personlig, men også profesjonell.

Instagram

Største målgruppe: Personer i aldersgruppen 18-24 år

Andre store målgrupper: Personer i aldersgruppen 25-34 år og 35-44 år

Budskap: Bruk visuelt tiltalende bilder og videoer for å engasjere følgere. Del innhold som gir et innblikk i bedriften din, produkter eller tjenester, og markedsføringskampanjer.

Tone of voice: Kreativ og visuell, med en personlig tone.

Twitter

Største målgruppe: Personer i aldersgruppen 18-29 år

Andre store målgrupper: Personer i aldersgruppen 30-49 år og 50-64 år

Budskap: Del innhold som er kort og konsist. Sett fokus på å dele nyheter og oppdateringer om bedriften din og bransjen din, og bruk hashtags for å øke rekkevidden.

Tone of voice: Kortfattet og direkte, med en profesjonell tone

LinkedIn

Største målgruppe: Personer i aldersgruppen 25-34 år

Andre store målgrupper: Personer i aldersgruppen 35-54 år og 55-64 år

Budskap: Del innhold som setter søkelys på å bygge nettverk og profesjonelle relasjoner. Dette kan inkludere bransjenyheter, bedriftsnyheter, og karriereråd.

Tone of voice: Profesjonell og seriøs, men også personlig og engasjerende.

Youtube

Største målgruppe: Personer i aldersgruppen 18-34 år

Andre store målgrupper: Personer i aldersgruppen 35-54 år og 55-64 år

Budskap: Bruk videoer for å engasjere og informere følgere. Del innhold som gir et innblikk i bedriften din, produkter eller tjenester, og spennende arrangementer.

Tone of voice: Kreativ og visuell, med en personlig tone.

TikTok

Største målgruppe: Personer i aldersgruppen 18-24 år

Andre store målgrupper: Personer i aldersgruppen 13-17 år og 25-34 år

Budskap: Bruk kreative og underholdende videoer for å engasjere følgere. Del innhold som gir et innblikk i bedriften din, produkter eller tjenester, og spennende arrangementer.

Tone of voice: Kreativ og humoristisk, med en personlig tone.

Snapchat

Største målgruppe: Personer i aldersgruppen 13-24 år

Andre store målgrupper: Personer i aldersgruppen 25-34 år og 35-44 år

Budskap: Bruk bilder og videoer for å engasjere følgere. Del innhold som gir et innblikk i bedriften din, produkter eller tjenester, og spennende arrangementer.

Tone of voice: Kreativ og personlig, med en uformell tone

Hashtag = Søkeord

Det kan være viktig å merke seg, hvilke plattformer som skaper hvilket engasjement. Selv om Facebook fortsatt har en relativt ung målgruppe, betyr det nødvendigvis ikke at ditt innhold vil treffe på akkurat denne plattformen. Forskjellige målgrupper kan ha forskjellige handlingsmønstre på de forskjellige sosiale mediene. 

I google annonser, gjør man søkeordsanalyser for å finne ut av hva målgruppen søker på. Det kan være hensiktsmessig å gjøre en tilsvarende søkeordsanalyse når det gjelder hashtagger.

I de fleste sosiale mediene er det mulig å legge ved en hashtag som gjør det mulig for brukere å søke opp innhold. Å være synlig på disse kan være essensielt. Det betyr nødvendigvis ikke at man skal velge de hashtaggene som er mest populære, som #love eller #instagood. Dett er hashtagger med svært mange innlegg og ditt innhold kan derfor lett forsvinne i mengden. Det vil være mer effektivt å bruke hashtagger som er mer forklarende for det innholdet du leverer. 

Dersom du legger ut et bilde på instagram, eksempelvis av en person som sitter på bussen på vei til en konsert. Du velger å hashtagge innlegget med konsertens navn og artist. Da vil ikke ditt innhold samsvare med hashtaggen, for personen er ikke på konserten enda. Brukere som da søker på de hashtaggene som du har brukt, vil få opp ditt innhold, som for dem ikke er relevant for hva de søker etter. Dette kan også påvirke hvordan instagram rangerer ditt innhold. 

,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *