Digitale verktøy


Som Digital markedsfører vil du kommer over en del verktøy som blir brukt i produksjon av innhold, analyser og data. Dette er en liste, med forklaring, av noen av disse verktøyene. Noe som kan være svært hjelpsomt for dere, er å prøve seg fram i disse verktøyene, slik at du blir kjent med dem. Dette kan gi deg større forståelse for faget. Dessuten ligger mye av lærdommen i Digital Markedsførings faget, i å prøve ut selv. 

Google Analytics 4

Dette er et nettsteds-analyseverktøy som brukes til å samle inn og analysere data om besøkende på en nettside. Analytics gir innsikt i hvordan brukere interagerer med nettstedet ditt, og hvordan du kan optimalisere det for bedre ytelse og konvertering. Dette vil også gi deg muligheten til å spore hendelser som klikk, visninger, konverteringer og andre mål du har satt.

Google lookerstudio

Dette er en skybasert plattform for forretningsanalyse som gir deg muligheten til å analysere data fra forskjellige kilder, inkludert Google Analytics, og presentere det på en visuelt tiltalende måte. Det lar deg utføre komplekse spørringer og viser resultater i form av dashbord og rapporter. Jeg er i praksis i et digitalmarkedsførings bedrift, som driver markedsføring for andre bedrifter. De bruker Google lookerstudio for å samle informasjon og data i et dashboard, som gjør det enkelt for kunden å lese, for eksempel, hvordan annonsering har påvirket trafikk og klikk til nettside.

Google Ads

Dette er en annonseringsplattform som lar deg vise annonser på Google-søkeresultatsiden. Annonser som blir opprettet i Google ands vil vise seg som de øverste søkeresultatene på søkemotoren. Du kan målrette annonser mot spesifikke målgrupper basert på faktorer som eksempelvis demografi, interesser og geografisk beliggenhet. Når kampanje og annonsegrupper blir opprettet kan du bestemme budsjett og livstid på annonsene. Budsjett og annonsekvalitet kan være faktorer som bestemmer hvilke plasseringer annonsene vil få i søkeresultatsiden.

Google Keywordplanner

Dette er et verktøy som hjelper deg med å finne søkeord og søkeordfraser som er relevante for ditt nettsted og målgruppen din. Du kan bruke dette verktøyet til å finne nye søkeord, se på trafikk- og konkurranseinformasjon for eksisterende søkeord, og planlegge budsjettet ditt for annonser på Google Ads. For å optimalisere dine søkeord, annonser og nettside, kan det være nødvendig å benytte seg av flere søkeordsanalyse-verktøy. Det kan være nødvendig å for eksempel finne ut av hvilke plasseringer din nettside har i google på gitte søkeord, for å bestemme hvor viktig det kan være å by på disse. Andre ting som kan være interessant å følge med på, er tidspunkt for når gitte søkeord blir søkt oftest på, dette kan være en indikasjon på når disse trender og derfor når det kan være viktig å være synlig på gitte søkeord.

Mock-up verktøy for sosiale medier

Dette er et verktøy som lar deg lage visuelle mockups eller prototyper for sosiale medie innlegg. Det gir deg muligheten til å lage en visuell representasjon av hvordan innlegget vil se ut når det publiseres, og lar deg redigere innholdet og formatere det på en enkel måte

Google Sheets (søkeordsanalyse)

Dette er et regnearkprogram som lar deg organisere og analysere data. Du kan bruke det til å analysere data om søkeord, for eksempel antall søk per måned, konkurransegrad, kostnad per klikk og andre relevante metrikker. Du kan også bruke det til å organisere søkeordene dine i grupper og planlegge budsjettet ditt for Google Ads.

Google PageSpeed Insight

Dette er et verktøy som hjelper deg med å evaluere hastigheten og ytelsen til nettstedet ditt. Det gir deg innsikt i hvor raskt siden laster inn, og hvilke faktorer som påvirker ytelsen, slik at du kan ta skritt for å forbedre den. Verktøyet gir også forslag til hvordan du kan øke hastigheten på nettstedet ditt.

Google Trends

Dette er et verktøy som lar deg utforske søketrender og populariteten til bestemte søkeord over tid og i forskjellige regioner. Dette kan være et verktøy som kan fungere som et første steg i din søkeordsanalyse, for å få et utgangspunkt i hvilke søkeord som kan være relevante å undersøke.

Dette er bare noen av verktøyene som blir brukt av digitale markedsførere. Dersom du ønsker mer informasjon om verktøy som dette, kan du bare spørre meg, de andre studentassistentene eller ChatGPT.

, ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *