Fjerde Q&A 26.02.21

Hei alle sammen!

I dag hadde vi vår fjerde Q&A og det gikk kjempe bra. Takk til alle som møtte opp. Hadde du ikke tid til å delta i dag, kan du se en oppsummering av dagens spørsmål og svar under.

Hva gjør vi med sertifiseringene når vi har fullført de?

  • Vi (studentassistentene) kommer til å legge inn nye faner på Google Sheets hvor dere kan legge inn linker til diplomer på sertifiseringene.

Får vi karakter på første mappeeksamen nå i starten av februar?

  • Ja, det får dere, den teller 30 % opp mot totalen av emnet. Cecilie sin del teller 20%, Karl Philip sin del teller 20% og Marius sin del teller 30%.

Tips til gode overskrifter?

  • Hehe, Google det! Vi sitter ikke med en fasit på dette dessverre. Prøv for eksempel å søk i Google: «best practice blog title«. Uansett er det viktig å fange oppmerksomheten. Dersom dere for eksempel skriver et innlegg om kunstig intelligens og tittelen er «kunstig intelligens» skaper ikke dette så mye oppmerksomhet fordi det er et tema. Der kan dere heller skrive; «hvordan bruke kunstig intelligens», «vil kunstig intelligens ta fra oss alle jobbene våre?» eller «hvordan gjøre …. med kunstig intelligens» for eksempel. Overskriftene bør altså være informative eller spørsmål. Men lek dere litt med ulike titler og still spørsmål som trigger interessen hos oss. Tenk også at du skal formulere en tittel som ville gjort at du selv ville klikket deg inn på innlegget.

Har dere noen tips til hvordan vi skal velge de tre beste blogginnleggene til å legge ved eksamen?

  • Dere burde velge de dere har fått gode kommentarer på, og innlegg du synes selv er gode. Dere kan også endre på innleggene deres før dere legger de inn i eksamen. Vi anbefaler også at dere velger innlegg som viser frem mye av deres kunnskap.

Hvor viktig er det å dra inn pensum i blogginnleggene?

  • Det er veldig lurt å bli kjent med pensum før dere skal begynne med eksamen, men hvordan er opp til dere. Til eksamen er det altså viktig at dere trekker inn pensum. I utgangspunktet handler det om å ha teorien i bunnen, og skrive egne refleksjoner rundt det, hele veien. I tillegg til pensum er det også et stort pluss at dere trekker inn relevante og eksempler OG viser til kilder. Det viser at dere greier å reflektere selv, uavhengig av det dere har lært i forelesning.

Kan vi snakke litt om nettbutikk?

  • Dette kommer med Karl Philip sin del, der dere skal sette opp nettbutikk med primært Shopify.

Havner alle bloggene på DIG2100 som anbefalte blogger?

  • Nei, det kommer blant annet litt an på tidsfristene og hvordan dere leverer i forhold til de. Hvis du aldri har funnet din egen blogg der, kan du sende Karl Philip en melding på Linkedin og legge ved din blogg URL, også kan han ta en nærmere titt på det. Husk også at RSS-feeden henter bare inn første utkast av bloggen, så dersom du gjør endringer på innleggene dine vil ikke det komme inn der.

Hva er pensum i faget? Woocommerce eller Shopify?

  • Woocommerce og Shopify er ikke pensum i faget, men verktøy dere skal benytte dere av. Hvilke verktøy dere bruker velger dere selv. Karl Philip ordner en kode der dere får full tilgang til en trial periode for Shopify. Men i hovedsak handler det egentlig om at dere skal lage en nettbutikk og drive denne. Det er ikke så viktig hvilken plattform dere benytter dere av. Å jobbe med nettbutikken baserer seg veldig på learning by failing, og dere kommer uansett til å oppleve mye motgang. Uansett så vil dere alle komme dere gjennom dette og være fornøyde med dere selv 🙂

Kan man starte nettbutikk nå, og begynne å selge?

  • Ja, det kan dere, men husk at dette er en gruppeeksamen. Dersom dere bestemmer for å starte en nettbutikk allerede nå, så bør dette være et valg som alle gruppemedlemmene er enige i. Mange av valgene dere gjør til nettbutikk, skal dokumenteres, så om man velger å starte for å få et forsprang alene så kan det bli vanskelig å dokumentere prosessen. Så på en side er det bare å begynne, men samtidig burde dere vente med en del av oppgavene til KP sin del så dere tar de riktige valgene. Uansett når dere begynner er det viktig at dere dokumenterer alt, så dere ikke glemmer noe og får med de riktige oppgavene inn i besvarelsen.  

Blir vi testet på Google-sertifiseringene eller er det bare et krav?

  • Nei, dere vil ikke bli testet, men veldig mye av det dere lærer i sertifiseringene er svært relevant for eksamen, og dere vil måtte bruke den kunnskapen og de verktøyene i eksamen. På spørsmål om dette er et krav så er det JA (!!!). Alle obligatoriske sertifiseringer SKAL gjennomføres for godkjent eksamen.

Hvorfor har ikke design på bloggen og nettbutikken noe å si på karakter?

  • I utgangspunktet er det fordi vi ikke har grunnlag for å vurdere dere på det, og det er ikke det dette faget handler om. Vi er mer opptatt av strategiske og taktiske valg enn design på estetisk grunnlag. Med det mener vi at forretningsmodell, markedsføringstiltak, budskap, bruk av verktøy og brukervennlighet er noe av det dere vil bli vurdert på. Hvordan dere ønsker å designe nettstedene deres, med farger, font og den slags er jo veldig individuelt, og ikke noe vi kommer til å bedømme dere på. Valg av design skal være strategisk forankret. Dette betyr at hvis designet skaper en dårlig brukeropplevelse så er det i bunn og grunn et dårlig strategisk valg. Mer om dette lærer dere når Karl Philip tar over.

Jeg har et forslag til nettbutikk som jeg vil starte selv og drive i næring senere. Kan jeg dele denne med gruppen og fortsett med denne selv senere? Eller er ideen/nettbutikken vi har felleseie etterpå?

  • Dette spørs helt på deg og din egen gruppe. Gjør en avtale om dette på forhånd og sørg for at det blir gjort ryddig, og at det ikke oppstår noen forvirringer rundt dette senere. Start gjerne med et møte før dere starter nettbutikken der dere snakker litt om intensjonen og forventninger rundt nettbutikken, og hvordan dere skal håndtere dette etter at semestret er slutt.

Blir hele Cecilie sin del på Zoom?

  • Ja det ser sånn ut.

Hvordan er det med enkeltpersonforetak/AS, og når vi tjener penger på dette, når må vi eventuelt fikse et AS?

  • Dette burde dere lese om selv, og avgjøre selv. Dette er ikke vi i posisjon til å svare dere på. Sørg hvertfall for å sjekke opp moms-avgiftene. Det er ikke sannsynlig at dere vil opprette et AS, siden dere trenger 30 000 kr til dette. Derfor blir det nok et enkeltmannsforetak. Uansett må dere selv sørge for å holde alt på det rene.

Hvor mange må vi være på gruppene på nettbutikken?

  • Dere må være 4-5. Skal dere være færre enn 4-5 personer så må dere søke om tillatelse fra eksamenskontoret ved Høyskolen Kristiania.

Hvor kan jeg lese om lover og regler om enkeltmannsforetak?

  • Google – Hvorfor burde jeg ha enkeltmannsforetak istedenfor AS? Og sjekk Skatteetaten.

Hvor skal jeg gå for å få tilgang til produkter å selge?

  • Det må dere finne ut av selv. Dere kan gjøre egen research, snakke med folk i nettverket sitt, naboer, venner, familie, eller benytte dere av drop-shipping. Her er det bare å være kreative! Det er ingen krav eller fasit på hva dere kan selge. Dere kan selge nærmest hva som helst!

Får vi eksamensspørsmålene i morgen eller er det neste uke?

  • Det er i morgen, 27. januar.

Lykke til videre med bloggingen og ikke minst eksamen! Vi heier på dere 🙂

Hilsen Studentassistentene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *