Tredje Q&A 19.01.2021

Hei alle studenter i DIG2103!

I dag hadde vi vår tredje Q&A, og er veldig takknemlige for alle som møtte opp og stilte spørsmål. Her ligger en oppsummering av dagens økt med både spørsmålene som ble stilt og svarene. Håper på å se enda flere av dere neste gang!

Kan man legge til nettsiden til jobben sin på GA?

  • Ja det kan du.

Når er studentassistentene tilgjengelig?

  • Vi er tilgjengelige omtrent døgnet rundt, og prøver å svare dere så fort vi kan og har mulighet.

Hvilket kurs refererte Arne til på kunngjøringen han la ut i går?

  • Arne refererte til et onlinekurs fra NTNU, som Arne har vært med på å utvikle som handler mye om det han har tatt for seg i forelesning. Det tar ca. 20 timer å gjennomføre.

Ligger det lenke til det kurset (kurset nevnt over) andre steder enn i kunngjøringer?

  • Lenken ligger også under pensum på Canvas og på Google Sheets der dere leverer blogginnlegg

Hvor ofte jobber studentassistentene med å kommentere på bloggene?

  • Vi jobber så ofte vi kan. Det tar litt tid å lese gjennom alle bloggene deres og komme med nyttige tilbakemeldinger, men vi prøver så godt vi kan å kommentere på bloggene dagen før fristen, men har dessverre litt mye å gjøre selv akkurat nå. Vi prøver å få kommentert alle bloggene som blir levert innen fristen, dagen før fristen på neste blogginnlegg. Vi synes også det er kjempebra at så mange er flinke til å publisere og skrive blogginnlegg, fortsett med det 🙂

Siden man ikke trenger å legge «100%» i alle innleggene, kan jo dette potensielt gjøre at man får en dårlig kommentar på bloggen og er ikke det da dumt dersom potensielle arbeidsgivere ser på bloggen?

  • Dere kan enten slette kommentaren eller velge å ikke publisere de kommentarene dere ikke vil at noen skal se. Samtidig kan konstruktive tilbakemeldinger vise at dere kan ta til dere en tilbakemelding og jobbe med disse og publisere bedre innlegg, det er ikke helt dumt for potensielle arbeidsgivere å se heller 🙂

Hvor lang tid tar de ulike sertifiseringene? Til studentassistentene: hvordan opplevde dere de? Gikk det fint?

  • Sertifiseringene kan ta litt tid, så dere bør derfor begynne så fort som mulig. Vi ble informert om dette litt senere enn dere, og det gjorde at det ble plutselig veldig mye å gjøre på en gang. Noen tar 25 timer og er ganske omfattende så det er lurt å begynne med dette så fort som mulig og jobbe med dette jevnt og trutt. Så begynn tidlig så får dere både god tid til å ta alle sammen og muligheten til å lære mye interessant.

Kommenterer dere hver gang dere er inne og leser?

  • Ja, det gjør hvertfall vi studentassistenter. Det er også kjempefint om dere studenter også gjør dette, dersom dere er inne og leser en av deres medstudenters blogger. Det er en veldig fin motivasjon til deres medstudenter, og noe dere selv også kan lære masse av.

Tar dere opp alle Q&A?

  • Nei, disse øktene vil ikke bli tatt opp lenger, ettersom vi ønsker at det skal være en uformell økt der dere kan ha på kamera og delta uten at dere skal være nervøse for å ha på kamera eller komme med spørsmål, men vi tar notater etter hver gang og deler dette på bloggen vår (studentassistentene.no).  

Er design på bloggen viktig for eksamen? Eller er dette noe vi kan «knote» med senere?

  • Studentassistentene ser litt på design, men kun i den grad at det er brukervennlig og at vi kan lese teksten godt og navigere oss rundt på bloggen deres uten problemer. Det sagt er det ingen som forventer dere til å utforme et super design på bloggen deres. Vi synes at veldig mange av dere har fint design på bloggen deres allerede.

Har designet på nettbutikk og blogg noe å si for karakter?

  • Ikke i utgangspunktet. Så lenge det er brukervennlig vil ikke designet ha så mye å si. Det sagt kan dere koble strategi til design, men det handler ikke om den tekniske utførelsen, men hva dere har tenkt angående tema og konsept.  

Når det gjelder e-handel delen, hva slags produkter kan vi eventuelt selge?

  • Dere kan selge akkurat hva dere vil, enten det er produkter eller tjenester

Hvilken WordPress-layout anbefaler studentassistentene? Hva brukte dere når dere gikk DIG?

  • Stine brukte Nisarg; veldig enkel og oversiktlig. Nina brukte Neve, som er brukervennlig og lett å bygge layout med. Kim brukte Twenty Fifteen, som er et ganske populært tema. Fredrikke husker ikke, men har sett at mange bruker samme som hun hadde som også er veldig enkel og grei å bruke. Denne bloggen bruker Twenty Twenty-One.

Hvis man for eksempel velger å selge klær virker det litt overveldende med tanke på hvordan man skal gå frem med tanke på praktiske ting rundt produksjon av produkter, vil vi få hjelp til dette?

  • Dersom dere ønsker å selge klær i nettbutikken deres, er det lurt å bruke en drop-shipping tjeneste som produserer og leverer varene for dere. Et eksempel på dette er Printful. Der kan man legge inn en ønsket logo på forskjellige klesplagg også tar de for seg produksjonen av dette og sender det ut til de som bestiller dette på deres nettside.

Når vi legger ved blogginnlegg på eksamen: er det dumt og ha skrevet jeg form og vært personlig i innleggene?

  • Nei, det går helt fint, ettersom dette er en mappeeksamen er det litt annerledes enn en vanlig anonym eksamen.

Hvor kan vi lete i produktene vi kan velge i når nettbutikken er oppe? Vil se litt nå og starte tankeprosessen!

  • Det kommer helt an på hva du vil selge, og det velger dere helt selv. Om du vil selge varer fra Alibaba for eksempel kan du gå inn og se der. Stine og Nina valgte for eksempel å lage en nettbutikk for et vennepar som solgte kunst, og la derfor inn deres produkter på nettbutikken. Stine og Nina lagde også merchandise for nettbutikken, hvilket de gjorde via Printful. Så dere velger helt selv. Kanskje noen av dere har en bekjent som strikker gensere, eller andre ting som de ønsker å få solgt. Da kan dere bruke dette og selge slike produkter i nettbutikken. Senere i semesteret vil Karl Philip gå nærmere inn på dette og viser sikkert til eksempler fra tidligere semestre, som dere kan ta inspirasjon fra.

Gruppene til eksamen er satt nå? Er de satt for begge gruppeeksamener, eller kan det gjøres endinger for hver av gruppeeksamen?

  • Det kan gjøres endringer på eksamensgruppene, også med tanke på at dere snart skal spleises med varehandel-klassen. Allerede nå kan dere gå på Google Sheets for å sette dere sammen i gruppe for Cecilie Staude sin del av kurset.

Angående blogginnlegg på eksamen; skal man linke til bloggen sin eller bare legge inn innleggene i Word som vedlegg? Dersom vi legger ved linker, vil jo ikke eksamen være annonym?

  • Eksamen er ikke anonym, så legg inn linker til blogginnleggene under den oppgaven dere skal gjøre det. Vi opplevde ingen problemer med en slik eksamen i fjor så det skal gå helt fint med dere også.  

Må vil selge produkter eller kan vi tilby tjenester i nettbutikken?

  • Dere kan selge hva dere vil. Noen solgte konsultasjoner til rom- og møbeldesign i fjor. Da legger dere bare inn tjenesten som et «produkt» og da kan du legge ut en produktside med tjenester der man for eksempel kan kjøpe en tjeneste for XX antall kr.

Kan dere legge inn denne økten i Timeedit, slik at vi får det opp i kalenderen?

  • Q&A sesjonene ligger i Canvas, og siden disse er lagt til utenom undervisningsplanen, blir de derfor ikke lagt inn i timeedit. Dersom dere bruker kalendersystemet selv, kan dere legge det inn som en gjennomgående hendelse, eller laste ned Zoom-appen og legge det inn kalenderfilen.  

Håper mange av dere deltar på neste Q&A!

Hilsen studentassistentene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *