Andre Q&A 12.01.2021

I dag ble økten delt opp i to deler, der Marius ønsket å spørre dere studenter om noen spørsmål. Vi ønsker alle å få med så mange som mulig av dere til å delta på forelesningen live, men forstår at det kan være flere faktorer som gjør at dette ikke er like optimalt hver gang. Likevel hadde Marius lagt opp en rekke spørsmål til studentene og vi fant ut at det er flere av dere som foretrekker å se forelesningene live, men det er også viktig at det er flere som gjør det. Under live forelesningene kan man få med seg mye nyttig informasjon som kanskje ikke blir delt andre steder. Likeså vil det kanskje oppstå faglige og nyttige diskusjoner som kan være veldig verdifull informasjon.

Tilbakemeldinger fra dere

Vi oppfordrer derfor alle å delta live på forelesningene og danne gode rutiner, slik at dere kan fullføre semesteret med mye kunnskap og muligheter. Likevel forstår vi at jobb står i veien for mange av dere, men anbefaler da og følge med på opptakene, Facebook-siden deres og bloggen vår når dere har mulighet til det.

Delte meninger om breakout-rooms

Videre spurte Marius dere om deres mening om breakout-rooms. Oppsummert var meningene relativt delt. Flere av dere delte meningen om at det var kleint når det ble stille og ingen tok styringen. Derimot var det flere som synes at det er et fint av brekk fra foreleserne og en fin måte å knytte nye bekjentskap og se fagstoffet fra flere perspektiver. Likevel var det noen som også synes det er håpløst. Vi studentassistentene er jo studenter selv og har erfaring med breakout-rooms og forstår dere veldig godt. Det kan være litt kjipt når man kommer inn i et rom og ingen sier noe, da er det fort gjort at man bare blir sittende å vente på å slippe inn i forelesningen igjen. Da har vi en utfordring til dere; vær den første som sier noe. Sett i gang en samtale og gå ut av komfortsonen, det vil du ha veldig nytte av i fremtiden! Det er kanskje litt kleint første gangen, men så blir du fort vant til det, bare prøv!

Deres største utfordringer: oppretting av blogg og Google Analytics

Avslutningsvis på den første delen av økten ble studentene spurt om deres største utfordringer så langt. Opprettingen av bloggen var en fellesnevner og det forstår vi veldig godt. Det var ikke lett under vår til som studenter i digital markedsføring heller. Bloggen tar opp mye tid og krefter, hvertfall de første ukene. Å knytte GA opp mot bloggen er også noe mange av dere har slitt litt med, og det forstår vi. Samtidig er det mange av dere som synes det er vanskelig å være fornøyd med det man leverer, og skrive godt. Her kan vi bare si at dere allerede skriver veldig godt, og er veldig flinke til å jobbe med innleggene deres. Vi har også sett at dere har tatt utfordringene og tilbakemeldingene våre på alvor og jobber enda bedre med innleggene deres. Vi ønsker at dere skal gjøre det beste dere kan og det er derfor vi kanskje kan oppleves som litt strenge på tilbakemeldingene deres, men det er bare med gode intensjoner.

Hvordan publisere på LinkedIn

Flere av dere synes også det var litt vanskelig å vite hva og hvordan man publiserer meningsfylt innhold på Linkedin, og det kan dere gjøre ved å dele innleggene deres. Det er tidsrelevante innlegg med mye god refleksjon, dette er verdifullt i seg selv. Det er bare å legge ut en liten tekst til innlegget ditt om hva de kan lese på bloggen sin også har du publisert meningsfullt innhold på Linkedin. Det var også flere av dere som slet med å få tiden til å strekke til, og vi ser den -helt klart. Det er myyye som skal gjøres og det kan føles ut som dere har veldig liten tid på å gjøre alt på. Det viktigste er at dere danner dere gode rutiner og sørger for å få med dere alt som blir sagt spesielt i forelesning, det vil gjøre det mye lettere for dere.

Oppsummering Del 1 av QnA

For å oppsummere ser vi at det er mange av dere som jobber hardt og er flinke til å stå på og jobbe med oppgavene og faget. Med det sagt er dette et spesielt semester; det er utrolig høyt tempo, mye oppgaver, korte frister og lite tid. Likevel kan dette faget gi deg mange muligheter dersom du er til stede; møter opp i forelesning, deltar i diskusjoner, og gjør det du kan for å bli lagt merke til.

Ukens spørsmål fra dere studenter

Dette var første delen av denne økten, nedenunder ligger spørsmål og svar fra siste delen av dagens økt.

Kan dere skrive inn frister på blogginnlegg i Google Sheets?

  • Ja, vi kan skrive inn frister fortløpende i Google Sheets.

Kan man skrive om sitt eget perspektiv i innleggene?

  • Ja, en fin blanding av sitt eget perspektiv og generelt om temaet er veldig fint.

Hvor kan man finne stock photos?

Facebook Blueprint koster penger, får vi en rabattkode?

  • Den linken vi har til Facebook Blueprint, går rett inn i en gratis studentversjon.

Hvor ligger linker til sertifiseringer?

  • Linkene til sertifiseringene har blitt publisert og vi kan legge det ut på Google Sheets i løpet av uken, sammen med fristene.

Er eksamen en drøftelsesoppgave på 4000 ord + de 3 blogginnleggene vi ønsker å ta med? Eller er det 4000 ord til sammen?

  • Vi hadde hvertfall 4000 ord pluss blogginnleggene, men vi kan høre med Arne og komme tilbake til dere i neste Q&A.

Er det mulig å få tilbakemeldingene på innleggene en dag før fristen på neste innlegget?

  • Ja det skal vi absolutt prøve på. Uansett kan dere gå tilbake å endre så mye dere vil på innleggene dere allerede har lagt ut.

Tips fra Marius:

  • Se «Nosedive»-episoden fra Black Mirror.

Takk for økten i dag alle som deltok! Vi setter veldig pris på dere og håper å se enda flere neste gang 🙂

Forresten bruk #dighk i innleggene deres for å få mer trafikk inn på bloggen, og sånn at foreleserne også lett kan finne frem til bloggene deres. Vi bruker ikke dig2103, fordi det er for internt.

Hilsen Studentassistentene

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *