Første Q&A 05.01.2021

Hei alle sammen!

I dag hadde vi vår første Q&A og vi er veldig takknemlige for alle som møtte opp og stilte spørsmål. Vi tok notater fra møtet og kommer til å legge ved kommentarer, spørsmål og svarene i dette innlegget, slik at dere som ikke hadde mulighet til å delta, ikke går glipp av noe.

Kommentar fra Marius: Vi kommer til å ha disse Q&A hver tirsdag fremover, og vi kommer til å legge ut zoom linken på facebook gruppen: Digital Markedsføring DIG2103 – 2021, rett før hvert møte.

Skal første blogginnlegg leveres inn til torsdag eller er det bare bloggen som skal være klar til torsdag?

Første innlegg skal leveres inn nå til torsdag og dere skal skrive noe om hvordan det er å være student i korona tiden. Tips fra Marius: Det er viktig å sette i gang så fort som mulig, skriv for eksempel i Google Docs og tøm hodet helt uten rammer, og strukturer i etterkant, og legg inn i WordPress.

Skal vi skrive et eller flere blogginnlegg i uken?

I første bolk (Arne sin) skal dere levere to blogginnlegg i uken.

Skal man levere 2 blogginnlegg denne uken?

Ja, et skal leveres inn til torsdag, og et til søndag kveld.

Kommentar fra Karl Philip: Man kan evt. sende inn første blogginnlegg til en lokalavis eller avis, fordi det kan være spennende for dem og for flere i denne tiden.

Sertifiseringene: hvor finner man hvilke sertifiseringer man skal ta?

Sertifiseringene som er obligatoriske byttes ut og oppdateres hvert år, så det er ikke helt de samme som i fjor, men dere skal hvertfall gjennom; Facebook Blueprint og Google Digital Garage. Det er ganske mange sertifiseringer og noen av de tar lang tid å gjennomføre. Vi kommer til å lage en oversikt over hvilke sertifiseringer som er obligatoriske og legger ut dette på bloggen vår. En del av de er obligatoriske, og noen er svært relevante. Det lønner seg å jobbe jevnt med dette semesteret. IKKE BEGYNN I MAI!! OBS: Vi kommer til å legge inn en fane i til Google Sheeten der dere studenter kan legge inn linker til sertifiseringene de har gjennomført. Det ligger også tilgjengelig noen sertifiseringer dere burde ta i Powerpoint-slidesene vi gikk gjennom på kick-offen (mandag 4.1.21). Å komme gjennom alle sertifiseringene er en modningsfase, og bør derfor startes tidlig med.

Vil dere helst at vi skal ha et bloggdomene, ikke .com eller .no?

Det har ingenting å si om dere har .no eller .com . «.com eller .no» er de billigste alternativene så man bestemmer selv. Dersom man har .com kan man lettere få lesere fra andre steder i verden.

Kommentar fra Karl Philip: Hvis du googler navnet ditt, er det viktig at bloggen kommer opp øverst. Hvis den gjør det har du kommet godt innhold og gjort noe riktig. 85% av arbeidsgivere googler navnet ditt, før du skal på intervju, og da er det lurt å ha  en faglig blogg som kommer opp øverst.

Kommentar fra Stine: Det kan også være lurt å ha en CV og «om meg» side på bloggen, sånn at arbeidsgivere har alt de trenger å vite om deg på et samlet sted. Dermed kan det også være lurt å linke til linkedin på bloggen din, og linke til bloggen din på linkedin.

Moduler og oppsett i WordPress: Anbefaler dere å bruke standard oppsettene eller burde man lage sitt eget oppsett i WordPress?  

Det kommer egentlig helt ann på hvor god man er på å kode selv. Temaer som er ratet bra, gir en mulighet til å utforske og gjøre mye morsomt med bloggen deres, men det er heller ikke noe problem å bytte tema underveis.

Kan man miste innhold når/om man bytter tema?

Man vil ikke miste innhold i form av tekst og bilder, men skrifttyper og slikt kan bli borte, men man får en varsel på hva som evt. blir borte når man bytter tema.

Kommentar fra Kim: Husk at bloggen og nettbutikken er optimalisert på mobil, PC, iPad og annet som blir brukt av de som leser bloggen. Skjermoppløsningen kan variere fra mobil og PC, og derfor er det viktig at skrifttypene og innholdet er tilpasset til både mobil og PC. Sjekk også GA på hvem som leser bloggen og om de besøker bloggen med PC eller mobil. Man kan også gjøre tilpassinger i WordPress sånn at man kan tilpasse innholdet til både mobil og PC, dette er en funksjon inne på WordPress.

Kommentar fra Marius: viktig: Gerilja testing – spesielt i forhold til nettbutikken, men kan også brukes i forhold til bloggen: ta det man lager (bloggen) og ta det ut på gata og be de du møter på om å bruke løsningen, og be dem om å fortelle hvordan de bruker løsningen. F.eks kan dere spørre besteforeldre, søsken eller venner om å gå inn på bloggen og navigere seg rundt og se at det fungerer optimalt for enhver person.

Kommentar fra Kim: husk at alt vi gjør digitalt er brukervennlig.

Hvor langt bør et blogginnlegg være?

Et innlegg burde være på mellom 1000 og 1500 ord sånn generelt. Men du må heller ikke skrive 1000 ord, det kommer ann på temaet. Når dere skriver noe faglig kan det være greit med mange ord til en god innlending, konklusjon og mye dybde og refleksjon i hele teksten. Vi kommer til å legge ut et innlegg på bloggen om «do’s and don’ts», i forhold til kvalitetsinnlegg, slik at dere vet litt bedre hvordan dere skal skrive gode blogginnlegg.

Hvor har dere funnet standarden på blogginnleggene?  

Vi fikk veiledning og en innføring på dette i fjor da vi studentassistentene gikk DIG2103. Akkurat som en eksamensoppgave kan man gå litt over og litt under ordgrensen og det handler om å ta gode avgjørelser på hva som er nødvendig å ta med og hva som gjør teksten meningsfull og interessant å lese, men også hva som svarer best på problemstillingen eller de oppgavene dere blir bedt om å skrive noe om. Derfor er det ikke nødvendig å skrive inn masse fyllord bare for å fylle ordbegrensingen.

Kommentar fra Marius: det er også forskjell på innleggene og hvor mye som er passelig i forhold til ordbegrensning. Hvis man skriver et «how to» innlegg så er det naturlig med flere ord, siden brukeren har bedre tålmodighet og ønsker å følge hele teksten, dersom det f.eks. Er flere steg man må gjennom.  

Har DIG klassen tilgang til Adobe Creative Cloud?

Man har tilgang til det gjennom skolen. Kim undersøker hvordan man gjør dette og linker til dette på Facebook.

Kan man bruke andre plugins i WordPress?

Så lenge de ikke krasjer med GA og GTA, så burde det gå helt fint.

Kommer vi til å ha noe om Gamification i dette faget?

Vi hadde ikke det i fjor, i så fall ville dette vært relevant i Arne sin del, men vi har ikke fått oversikt over dette enda. Det er i utgangspunktet ikke planlagt, men veldig spennende. Så det kan være veldig lurt å skrive et innlegg om dette uavhengig av bloggoppgaver som blir utdelt. Bloggoppgaver dere skriver om noe som dere interesserer dere for blir ofte de beste innleggene. Vi kommer også til å dele gode innlegg dere skriver på blant annet Linkedin. Dette er også noe dere studenter også burde vurdere dersom dere leser gode blogginnlegg eller selv skriver gode blogginnlegg, kan det være veldig lurt å dele dette på f.eks Linkedin.

Dersom dere fortsatt ikke har svar på alt dere lurer på så langt er det bare å ta kontakt med oss på @digstudentassistentene på Facebook, eller delta på neste ukes Q&A. Vi gleder oss til neste gang!

Hilsen

Studentassistentene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *