Hvordan skrive et godt blogginnlegg

For mange kan det å skrive et blogginnlegg virke litt skremmende, da de færreste har noe særlig erfaring med det fra før. I dag blir vi oversvømt av informasjon fra alle kanter, og man rekker ikke få med seg alt. Derfor er det viktig at du spør deg selv: Hva kan jeg gjøre for at dette innlegget blir interessant? Og: Hva kan jeg gjøre for at leseren velger akkurat mitt innlegg?

Her kommer derfor en liten guide med do’s & dont’s for et godt blogginnlegg:

1. Struktur

Innlegget ditt bør ha en god struktur med en fengende innledning som engasjerer leseren til å fortsette, for eksempel med en problemstilling eller kort beskrivelse av hva innlegge skal fortelle. Videre bør innlegget ha en utdypende hoveddel og en oppsummerende/ avrundende avslutning. Bruk gjerne Pyramideprinsippet når dere skriver. Dette er viktig både for deres egen øvelse, leserens opplevelse og for at SEO (søkemotoroptimalisering) skal forstå innlegget ditt som godt.

2. Lengde

Som en tommelfingerregel bør du forsøke å holde innleggene til ca 1000-1500 ord. Dette er fordi lengre innlegg rangerer bedre i Google når det kommer til SEO. For korte innlegg er sjeldent verken utdypende eller gode nok.

3. Bilder og video

Bruk veldig gjerne (!) bilder og/eller video i innlegg for å gi et bedre visuelt inntrykk til leseren. Husk også å skrive inn bildetekst eller alt-tekst på bildet, slik at Google kan lese bildet og dermed øke SEO-rangeringen.

4. Kilder

Like viktig som alltid er det å huske å oppgi kilder. Bruker du bastante påstander eller sitater må du ha kilder i løpende tekst, hvilket enkelt gjøres ved å markere ordet/setningen med command+K (for Mac). Lim inn kilden (command + V) og trykk enter, så har du kildereferansen markert i selve ordet. Ikke glem å ha en fullstendig kildeliste på bunnen av innlegget som inkluderer alle kildene du har brukt. SEO verdsetter dessuten å lenke til kilder/ andre blogger.

5. Skriveleif

Oops, skrivefeil*. Det er viktig å se over og unngå skrivefeil og unødvendig slurv for innlegget, dette skader helhetsinntrykket og indikerer at du har skrevet innlegget i full fart uten å lese gjennom. Husk at dere skal poste innleggene på Linkedin, der potensielle arbeidsgivere vil se innleggene – et inntrykk av skrivefeil og slurv er dermed negativt.

Disse punktene tar for seg det mest grunnleggende i å skrive et godt innlegg, og du kan lese mer om hva Karl Philip Lund mener er nøkkelen til kvalitetsinnlegg her.

Lykke til med bloggingen!

-Studentassistentene

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *